مقالات

علل شایع درد شدید زانو

علت های درد زانو

در این مقاله قصد داریم به علل شایع درد زانو بپردازیم.

رباط زانو یکی از مهمترین ساختارهای این عضو بدن است که برای حفظ پایداری و حرکت صحیح زانو مسئول است. در صورتی که رباط زانو آسیب ببیند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در عملکرد زانو و حتی تحریک سایر قسمت‌های بدن شود.

اصطلاح "رباط زانو" به اشاره به چندین ساختار در داخل زانو است، از جمله رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی، رباط کناری داخلی و رباط کناری خارجی. هر یک از این رباط‌ها ممکن است به صورت جداگانه یا به صورت همزمان آسیب ببینند.

اکثر افراد در مقاطعی از زندگی خود دچار علل شایع درد زانو می شوند. ورزش و سایر فعالیت ها می توانند باعث کشیدگی عضلات ، التهاب تاندون و آسیب جدی تر به رباط ها و غضروف ها شوند.

شدت درد زانو می تواند بسیار متفاوت باشد و به عواملی مانند سن واضافه وزن و...شما بستگی دارد. برای برخی ، درد زانو می تواند آنقدر شدید باشد که فعالیت های روزانه را محدود کند. برای دیگران ، درد خفیف زانو ممکن است مانعی مزمن برای عملکرد های روزمره  مورد نظر شما باشد و همچنین محل درد زانو نیز می تواند متفاوت باشد.

شایع ترین محل درد زانو در وسط زانو ( مفصلی  که استخوان ران را به ساق پا متصل می کند) دومین ناحیه ای که بیشتر افراد دچار درد زانو می شوند ،ناحیه کشکک زانو است. برخی از افراد ترکیبی از این دو را تجربه می کنند. در اینجا برخی از شایع ترین شرایط و آسیب هایی که باعث درد شدید زانو می شوند ، آورده شده است.

علل شایع درد زانو

آسیب های رباط زانو

افرادی که دچار آسیب به رباط های زانو شده باشد دچار زانو درد میشود. رباط ها  استخوان ران را به استخوان ساق پای شما (استخوان درشت نی و استخوان ساق پا) متصل می کنند. آنها این استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند و زانو را ثابت نگه می دارند.

پیچ خوردگی و پارگی رباط زانو آسیب های شایع ورزشی است و می تواند در رباط صلیبی قدامی (ACL) ، رباط صلیبی خلفی (PCL) و رباط جانبی داخلی (MCL) رخ دهد.

آسیب های رباط زانو نیز ممکن است در اثر تصادفات با شدت زیاد، مانند تصادف اتومبیل رخ دهد.

رباط ACL رباط اصلی است که از وسط مفصل بین استخوان ران و استخوان ساق پا عبور می کند. پارگی ACL شایع ترین نوع آسیب رباط در ورزشکاران است.

این مشکل در نتیجه آسیب حرکاتی که در ورزش رخ می دهد  ، مانند:

  • شروع یا توقف ناگهانی
  • تغییر جهت سریu
  • پرش و فرود نادرست
  • برخورد با شخص دیگر

علائم آسیب رباط زانو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد ناگهانی و شدید در زانو
  • احساس ناراحتی هنگام راه رفتن 
  • سر و صدای "باز" در زانو
  • ناگهان در زانو احساس خالی بودن میکنید و باعث می شود هنگام راه رفتن زمین بخورید یا احساس ناپایداری کنید
  • تورم در عرض 24 ساعت پس از آسیب اولیه

هرگونه آسیب رباط می تواند منجر به درد شدید زانو شود و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

آرتروز زانو

شرایطی است که باعث التهاب و درد مفاصل بدن می شود ، اما اغلب در زانو ایجاد می شود. آرتریت یک بیماری مزمن است که با گذشت زمان بدتر می شود و در نهایت نیاز به جراحی دارد.

سه نوع شایع آرتریت عبارتند از آرتریت روماتوئید ، آرتریت پس از سانحه و آرتروز .

علائم آرتروز در زانو عبارتند از:

  • سفتی و تورم در زانو
  • مشکل در خم شدن کامل زانو
  • احساس زانو درد

آرتریت روماتوئید زانو

یک بیماری خود ایمنی است که باعث می شود بافت اطراف مفصل ملتهب و ضخیم شود.این التهاب ها  اغلب منجر به آسیب و از بین رفتن غضروف می شود.

آرتریت پس از سانحه

این معضل می تواند پس از آسیب جدی زانو ، از جمله شکستگی استخوان و پارگی رباط ایجاد شود. آسیب هایی مانند شکستگی استخوان می تواند سطح مفصل را فرسوده کرده و به مرور زمان باعث آرتریت شود.

آرتروز زانو

شایع ترین نوع آرتروز استئوآرتریت است که پوششی پیشرونده از غضروف در مفصل زانو است. این بیماری بیشتر در افراد 50 سال به بالا رخ می دهد.


آرتروز اغلب نتیجه مالش استخوان بر روی استخوان است که این امر باعث ایجاد احساس درد میشود . آرتروز همچنین می تواند ناشی از سن ، وزن ، ژنتیک ، آسیب های قبلی ، عفونت ها ، بیماری ها (مانند تومور یا نقرس) و مشاغل خاص مانند ساخت و ساز باشد.

علائم آرتروز زانو شامل موارد زیر است:

  • زانو درد
  • محدوده حرکتی محدود
  • سفتی زانو
  • تورم مفصل
  • حساسیت به زانو
  • تغییر شکل و ضعف

کار خون

آزمایش خون می تواند آنتی بادی ضد CCP را بررسی کند ، که می تواند نشان دهنده آرتریت روماتوئید باشد. سایر آنتی بادی ها می توانند با اختلال گسترده تری مانند لوپوس همراه با التهاب در کل بدن مرتبط باشند.

آزمایشات مایعات

پزشکان می توانند مایع مفصل زانو را برای بررسی آن بیرون آورند. اگر مایع دارای کریستال اسید اوریک باشد ، می تواند نشان دهد که نقرس باعث التهاب و درد می شود. وجود باکتری نشان می دهد که عفونت منبع این علائم است.

آزمایشات تصویربرداری

اشعه ایکس می تواند علائم آرتریت را شناسایی کند ، مانند این که فضای بین استخوان ها باریک تر است.

اسکن CAT و اسکن MRI به ترتیب تصاویر دقیق تری از استخوان ها و بافت های نرم تولید می کنند ، بنابراین از آنها بیشتر برای تشخیص آسیب ها و تورم  استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر پزشک مشکوک به پارگی غضروف یا رباط باشد ، به احتمال زیاد اسکن MRI تجویز می کند.

درد زانو معمولاً با پیشرفت آرتریت بدتر می شود. بسیاری از افرادی که از درد مفاصل رنج می برند ، جراحی را برای تسکین علائم و کمک به ترمیم مفصل انتخاب می کنند.

اما جراحی برای همه مناسب نیست. برخی از گزینه های محافظه کارتر برای درمان زانو درد ناشی از آرتریت شامل داروها و استراتژی های خانگی مانند ورزش است.

برنامه درمانی دقیق که برای درد زانو توصیه می شود بستگی به عواملی مانند شدت درد ، سن ، سطح فعالیت و سایر شرایط پزشکی دارد.

به طور معمول ، پزشک شما حداقل روش های تهاجمی مانند کاهش وزن و دارو را امتحان می کند و سپس برای بررسی جراحی به خط پایین می رود.

از آنجا که ملاحظات زیادی قبل از مراجعه به جراحی وجود دارد ، بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد همه گزینه های درمانی بحث و بررسی کنید.

لطفا نظر خودتونو راجب این مقاله بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *