مقالات

اومیکرون

کویید-19

 این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از دسامبر سال 2019 در شهر ووهان،کشور چین، ناشناخته بود.

ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند که یکی از آنها اومیکرون هست که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.

تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-19 هستند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند.

اومیکرون چه تفاوتی با انواع قبلی ویروس دارد؟

تاکنون فقط حدس و گمان‌هایی درباره منشاء اومیکرون مطرح است.

اطلاعات اخیر از  انگلستان در‌ مورد علائم کرونا اومیکرون نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی یا چشایی با اومیکرون در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر شایع بوده است. اما، گلودرد در موارد اومیکرون نسبت به دلتا تقریباً ۸ برابر شیوع بیشتری داشته است.

گزارشی دیگر از یک اپلیکیشن جمع‌آوری اطلاعات کووید-19 (ZOE) درباره علائم شایع کرونا در پیک اومیکرون، 5 علامت شایع در دوره ابتلا به اومیکرون را معرفی می‌کند، علامت اولیه و دومین علامت شایعی که بسیاری گزارش می‌کنند، علامتی بسیار خفیف و معمولی است که شاید هرکس به راحتی از کنار آن بگذرد: سردرد.

شایع‌ترین علائم در پیک اومیکرون براساس اطلاعات این اپلیکیشن به ترتیب عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • تب
  • عطسه
  • گلودرد
  • سختی در تنفس عمیق
  • خستگی متوسط یا شدید
  • درد عضلانی یا کمر
  • تنفس مشکل آور
  • بعد از آبریزش بینی که 73درصد افراد تجربه کردند و رتبه اول را دارد، 68درصد از مردم علامت سردرد را تجربه کرده‌اند.

حداقل سه جهش در نوع اومیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود

امیکرون و واکسن های کرونا

بررسی های آزمایشگاهی ویروس اومیکرون به سرعت در برخی شرکت های واکسن سازی آغاز شده و محققان هم چنین درحال بررسی این موضوع هستند که واکسن های قبلی تا چه حد بر روی اومیکرون اثر دارند.

از زمان تایید این واریانت توسط سازمان بهداشت جهانی بررسی های علمی در سطح دنیا آغازشد.

تاثیر گذاری واکسن ها یکی دیگر از نگرانی های جهانی گونه ی امیکرون می باشد.

وهنوز مطالعات زیادی برای سنجش میزان تاثیر گذاری واکسن ها درجریان است.

باوجود واکسن ها و رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی باز هم هر روزه عده ی زیادی درگیر این بیماری میشوند.

بهتر است فرد مبتلا در خانه خود را قرنطینه کند اما به یاد داشته باشید اگر دچار تنگی نفس شدید و به دستگاه اکسیژن ساز نیاز پیدا کردید حتما در کنار استفاده از آن اکسیژن خون را هم هر ساعت چک کنید چون بااستفاده از دستگاه پالس اکسیمتر میزان اکسیژن و ضربان قلب بیمار را دائما بررسی میکنید و از مسموسیت اکسیژنی یا کمبود اکسیژن و حتی بالا نبودن ضربان قلب فرد اطمینان حاصل میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *