مقالات

قاعدگی

قاعدگی

همه ی خانم ها از سن بلوغ درگیر فرآیندی طبیعی هستند که قاعدگی، پریود، عادت ماهیانه نام دارد.

اولین تجربهٔ قاعدگی یا پریود معمولاً بین هشت تا شانزده سالگی اتفاق می‌افتد و تقریبا تا سن پنجاه سالگی ادامه دارد.

قاعدگی دورانی معمولا ناخوشایند و همراه با درد است از آنجا که بانوان بخش زیادی از زندگی خود را در این وضعیت سپری میکنند تیم ما تصمیم گرفت بدنبال راهی برای تسکین دردهایشان باشد.

درد های قاعدگی

این درد با گذشت زمان و بالا رفتن سن کم‌تر می‌شود و بعد از اولین زایمان عموماً بهتر می‌شود.

بعضی از زنان اختلالات روانی را طی قاعدگی تجربه می‌کنند این اختلالات از تحریک‌پذیری تا خستگی یا گریه کردن متغیر است.

اما جدا از اختلالات روحی  اصلی ترین مشکلات که در روزهای اولیه عادت ماهیانه بانوان را درگیر میکند درد های جسمانی آنان است که در ادامه به آن میپردازیم.

علائم دردهای قاعدگی عبارتند از:
  • درد ضربان‌دار یا گرفتگی در زیر شکم که می‌تواند شدید باشد
  • دردی که ۱ تا ۳ روز قبل از پریود شروع می شود، ۲۴ ساعت پس از شروع پریود به اوج خود می‌رسد و در عرض ۲ تا ۳ روز کاهش می‌یابد
  • درد مبهم و مداوم در عضلات و استخوانها
  • دردی که به قسمت پایین کمر و ران سرایت می‌کند.
  • درد سینه ها

برخی از زنان نیز علائمی مانند حالت تهوع، اسهال، سردرد و سرگیجه را هم گزارش کرده‌اند.

در پزشکی درد شکم و کمر درد قاعدگی را دیسمنوره می‌نامند. دیسمنوره به معنای انقباض عضلات در دوران قاعدگی است. دیسمنوره باعث ایجاد درد در بالا، پائین یا یک طرف کمر در دوران قاعدگی می‌شود. کمر درد قاعدگی ممکن است بسیار ناتوان کننده باشد اما خیلی جدی نیست و پس از چند روز برطرف می‌شود. کمر درد قاعدگی چه جدی باشد و چه جدی نباشد، بسیار دردناک است و تمام زنانی که به کمر درد قاعدگی مبتلا هستند در جستجوی راهی برای درمان کمر درد قاعدگی هستند.

این دردها از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است مثلا برخی افراد بیشتر احساس کمر درد را تجربه میکنند و ممکن است به قدری دچار گرفتگی شوند که حتی قادر به انجام فعالیت های روزانه خود هم نباشند فرد دیگری فقط درد را در ناحیه زیر شکم تجربه میکند و فردی اصلا در این دوران درد قابل توجهی ندارد.

چرا برخی زنان قاعدگی دردناک تری دارند؟

اندومتریوز: اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافت داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم یافت می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن: عامل این عفونت باکتری است و از رحم شروع می‌شود و می‌تواند به سایر ارگان‌های تولید مثل نیز گسترش یابد.

تنگی دهانه ی رحم: که قسمت پایین رحم است، می‌تواند به علت آسیب دیدگی و همچنین کمبود استروژن پس از یائسگی ایجاد شود.

فیبروئید: دیواره داخلی رحم ممکن است فیبروئید (توده ی خوش خیم دیواره ی رحم) داشته باشد.

درد اغلب یک تا دو هفته قبل از خونریزی قاعدگی شروع می‌شود و تا چند روز بعد از قطع خونریزی ادامه می‌یابد.

تسکین درد های قاعدگی (پریود)

 استفاده از کیسه ی آب گرم یا حوله ی داغ ،مصرف مسکّن هایی نظیر مفنامیک اسید و ژلوفن، همچنین مصرف خوراکی هایی با طبع گرم مثل دارچین زنجبیل و ورزش های سبک و ماساژ از جمله روش های خانگی ایست که در تسکین دردهای قاعدگی موثر است اما برخی بانوان با بهره گیری از همه ی این روش ها نیز دردشان تسکین نمی یابد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید تیم سپنج به منظور کاهش درد و گرفتگی های ناحیه کمر محصولی ارائه کرده است.

ویبریشن یکی از ویژگی های این دستگاه هوشمند است که به باز شدن تریگرپوینت ها یا نقاط ماشه ای کمک میکند در واقع مثل ماساژ اسپاسم را کاهش میدهد.

حرارت و گرما هم یکی از قابلیت های این دستگاه هست که باعث تسلی و آرامش فرد دردمند میشود که این ویژگی در عادت های ماهیانه بانوان بسیار اهمیت دارد.در کل گرما درمانی نقش بسزایی در کاهش درد ایفا میکند از تشکچه ی برقی ایر داکتر هم میتوانید در این زمینه بهره ببرید. همچنین می توانید از شکم بند قاعدگی که دارای 3 درجه گرما همراه با 3 حالت ویبره می باشد استفاده کنید.

کشش هوایی ویژگی جذاب این دستگاه هوشمند فیزیوتراپی است که آن را از محصولات مشابه خود متمایز میکند. این قابلیت برای افرادی که گودی کمر دارند هم بسیار کاربردی است و میزان کشش آن با توجه به نیاز فرد قابل تنظیم میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *