مقالات

عوامل خطر آرتروز

زانودرد به دلیل آرتروز

آرتروز  یا استئو آرتریت

ممکن است بر قسمت‌های مختلف بدن آسیب بزند و بیشتر مفاصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات تحت تاثیر قرار می گیرند، حفظ وزن مناسب، دریافت درمان های خاص و فعال بودن پیشرفت بیماری را کاهش می دهد.

عواملی که می‌توانند ابتلا به آرتروز را افزایش دهند عبارتند از:

1- سن بالا :

بالا رفتن سن به مرور زمان خطر آرتروز را افزایش میدهد

2- جنسیت :

زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز هستند ؛ هرچند دلیل آن روشن نیست

3- چاقی :

 حمل وزن اضافی بدن از چند جهت به افزایش آرتروز کمک می‌کند و هرچه وزن بیشتری داشته باشید زود تر این اتفاق برای شما رخ میدهد . افزایش وزن باعث افزایش فشار به مفاصل تحمل‌کننده وزن مانند لگن و زانو می‌شود. همچنین، بافت چربی پروتئین‌هایی تولید می‌کند که می‌تواند باعث التهاب مضر در اطراف مفاصل شما شود.

4- آسیب‌های مفصلی و آرتروز :

 آسیب‌هایی مانند آسیب‌هایی که هنگام ورزش یا هنگام تصادف رخ می‌دهد، می‌تواند خطر آرتروز را افزایش دهد. حتی صدماتی که سال‌ها پیش رخ داده و به ظاهر بهبود یافته‌اند نیز می‌توانند این ساییدگی را افزایش دهد

5- فشار مکرر بر روی مفصل :

اگر شغلی که دارید یا ورزشی که می‌کنید فشار تکراری را روی مفصل وارد می‌کند، ممکن است در نهایت این مفصل در معرض خطر آرتروز شود.

6- ژنتیک :

 برخی از افراد آرتروز را به ارث می‌برند. تحقیق ثابت کرده است که این مشکل در یک خانواده و یا جمعیتی که روشها و الگوهای صحیحی برای زندگی ندارند، ممکن است بیشتر رخ دهد.

یعنی ممکن است خانواده‌ای را ببینیم که الگو و قالب رفتاری آنها طوری است که روی زمین می نشینند، دو زانو یا چهار زانو می نشینند و از سرپا ایستادن به مدت طولانی پرهیز نمی‌کنند و ممکن است شغلی داشته باشند که مدت زیادی ایستاده کار میکنند ، همچنین افرادی که کشاورز هستند. البته این موارد ژنتیک به حساب نمی ایند بلکه عادت زندگی افراد نام میگیرند .

7- تغییر شکل استخوان :

برخی از افراد با بدشکلی مفاصل و یا غضروف معیوب متولد می‌شوند. که دچار آرتروز زانو میشوند.

8- برخی از بیماری‌های متابولیک :

این موارد شامل دیابت و شرایطی است که بدن شما آهن زیادی دارد (هموکروماتوز).

مداخلات پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به ارتروز زانو اهمیت ویژه ای دارد چرا که علاوه بر تاثیر روی کیفیت زندگی بیماران باعث کاهش بار اقتصادی بر جامعه و خانواده میگردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اشنا شدن با روش های بیشتر پیشگیری از آرتروز به ما بپیوندید.

ژنتیک برای آرتروز

لطفا نظر خودتونو راجع به این مقاله بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *