الکتروتراپی, مقالات

تاثیر تنس در تسکین درد زایمان

تاثیر تنس در تسکین درد زایمان

TENS مخفف عبارت تحریک عصبی برقی پوست می باشد که یک دستگاه تسکین دهنده درد است که در اوایل دوره بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه غیر مهاجم بوده و فاقد هرگونه ماده دارویی است و قابل حمل می باشد که در دهه 1970 در اسکاندیناوی معرفی شد.

 این دستگاه با دست و با باتری کار می کند و دارای چهار الکترود می باشد که توسط سیم، به پشت شما متصل می شوند. دستگاه TENS برای تسکین درد زایمان استفاده می شود.

 همچنین برای تسکین درد آرتریت، درد زانو، درد گردن، درد دوره قاعدگی و آسیب های ورزشی نیز استفاده می شود.

درد زایمان، یک تجربه دردناک و غافلگیر کننده است.

خوشبختانه، پزشکی مدرن توانسته چندین راه حل برای مقابله با دردی که شما باید در طول زایمان تحمل کنید، ارائه کند.

 یکی از ابزاری که برای تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرد، تاثیر دستگاه تنس است که یک روش غیر دارویی می باشد و بسیاری از زنان باردار، ترجیح می دهند از آن استفاده کنند. 

دستگاه TENS چگونه کار می کند؟

تنس دستگاه تحریک عصب های الکتریکی است این دستگاه از الکترودها و سیم‌های الکتریکی تشکیل شده است که به بخش‌های مختلف بدن متصل می‌شوند. هنگامی که دستگاه فعال می‌شود، جریان الکتریکی به این الکترودها ارسال می‌شود و باعث تحریک عصب‌ها در ناحیه مورد نظر می‌شود.

به طور مختصر این دستگاه، جریان الکتریکی کم ولتاژی را به اعصاب می فرستد، اندازه پالس های الکتریکی را می توان به صورت دستی و بر اساس شدت درد کنترل کرد.

برای مشاهده ی محصول تنس موبایلی کلیک کنید.

دستگاه تنس فیزیوتراپی

تاثیر دستگاه تنس/ TENS روی عصب عضلات می باشد (تحریک الکتریکی سطحی عصب). دستگاهی کوچک است که در مدیریت درد موثر است.

این دستگاه شامل پدهای چسبنده که الکترود نامیده می شوند بوده و بر روی پوست و در نزدیکی ناحیه دردناک قرار داده می شوند.

تنس پرتابل:

دستگاه تنس دستگاهی است بسیار سبک که قابلیت جابجائی آسان و همچنین استفاده در حین حرکت را برای ما میسر می سازد بطوریکه برخی از مدل های دستگاه تنس را حتی می توان در جیب جای داد و یا به کمربند خود وصل کرد.

طبق مطالعات انجام شده جریانهای تنس می توانند با ایجاد حساسیت های غیر دردناک در اعصاب اطراف موضع مورد نظر چرخه درد را برهم زده و سیگنال های حامل درد را که به سمت مغز می روند کاهش دهد. بعلاوه این جریان های الکتریکی می توانند ترشح اندورفین را که به عنوان هورمون تسکین دهنده درد شناخته شده است را در بدن تحریک کنند.

کاربردها

تنس میتواند در درمان دردهای مزمن و طولانی مدت، درد های حاد و کوتاه مدت و همچنین گرفتگی های عضلات در شرایط مختلف موثر باشد. این موارد میتوانند شامل موارد زیر باشند:

  • آرتریت
  • فیبرومیالژیا
  • زانو درد
  • کمر درد
  • گردن درد
  • نوروپاتی دیابتیک
  • درد های لگنی
  • درد پس از جراحی
  • میگرن و سردردهای عصبی
  • تاندونیت و بورسیت

تفاوت TENS و EMS چیست؟

دستگاه TENS و EMS دو دستگاه با کاربردهای متفاوت می باشند که از اولی برای کاهش درد و از دومی برای تقویت عضلات استفاده می شود.

اگر از درد مزمن عضلات و عصب رنج می برید احتمالا شنیده اید که این دو دستگاه می توانند درمانی بدون نیاز به دارو و بدون ایجاد وابستگی برایتان ایجاد کند. 

با اینکه این دو دستگاه هردو از درمان های قوی و موثر به شمار می آیند ولی دستگاه TENS تنها برای کنترل و مدیریت درد بکار رفته در حالیکه دستگاه EMS برای توانبخشی پس از آسیب های عضلانی و تمرینات تقویتی بکار می رود.

لازم به ذکر است که عملکرد این دو دستگاه نیز متفاوت است.

دستگاه TENS از جریانات الکتریکی برای مختل کردن سیگنال های درد و ایجاد “حس” درد جلوگیری می کند در حالیکه دستگاه EMS سیگنال های الکتریکی را به عضلات می فرستد

تا با ایجاد انقباض در آن موجب تمرین و ساخت عضلات شود. این سیگنال دقیقا مشابه سیگنالی است که مغز به هدف انقباض عضله به آن میفرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *