سپنج طب
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فشار خون بالا

کنترل فشار خون

کنترل فشارخون برای تمام افراد حائز اهمیت است.

فشارخون بالا یک اپیدمی جهانی است!
در جهان هر ساله ۷میلیون نفر به علت فشارخون بالا فوت می کنند و ۵/۱ میلیارد نفر از آن رنج مي برند.

چطور فشار خون را کنترل کنیم؟

مقدار فشارخون مطلوب خود را با توجه به ۴ موضوع کلیدی و مهم زیر،به عنوان یک هدف در نظر بگیريد:
۱-وزن خود را پایش کنید.

اضافه وزن منجر به فشار خون بالا می شود.

یک راه خوب برای پايش وزن ،استفاده از شاخص نمايه توده بدني است.براي محاسبه BMI وزن خود را بر حسب کيلوگرم و قد خود را بر حسب متر اندازه بگيريد و سپس مقدار وزن را بر مجذور مقدار قد تقسيم کنيد.

واحد BMI کيلوگرم بر متر مربع است.شاخص ديگر براي تعيين چاقي ،مقدار دور كمراست.
۲-مصرف دخانیات را ترک کنید.

اگر سیگاری هستید سعي کنيد اين عادت را ترک کنيد يا حداقل تعداد سيگار هاي مصرفي در روز را بتدريج كم كنيد تا به صفر برسد.
۳-غذاهای سالم را انتخاب کنید.

مصرف غذاهای سالم همیشه یک اقدام خوب است.در درجه نخست وعده هاي غذايي را فراموش نکنيد.سه وعده غذايي خوب در روز مصرف کنيد و به اندازه سهم غذا در هر وعده توجه داشته باشيد.سعي کنيد مصرف غذاهاي فرآوري شده و غذاهاي سريع آماده يا فوري را محدودكنيد.
-مصرف الکل موجب افزایش فشارخون می شود .از مصرف الکل پرهیز کنید.
بجای آن:
-مصرف میوه ،سبزی و آجیل روزانه را افزایش دهید.
-سعی کنید حداقل یک وعده غذایی گياهي در هفته مصرف کنيد.
مصرف سدیم یا نمک را کاهش دهید.
-موقع پخت غذا نمک زیادی اضافه نکنید.
-نمکدان را از روی سفره بردارید.
-برای چاشنی غذاها از گیاهان تازه،آبلیمو یا سرکه ها استفاده کنيد.
-در برچسب های غذایی سدیم را کنترل کنید و محصولات کم سديم انتخاب کنيد.
۴-یک زندگی فعال داشته باشید.

بدن شما برای تحرک آفریده شده است.بنابراين،از هر طريقي که دوست داريد، فعاليت کنيد. دوچرخه سواري،شنا،باغباني و هر کاري كه فعاليت شما را افزايش ميدهد! حتي اگر وقت كافي نداريد، ۱۰ دقيقه تمرين ساده چند بار در روز را فراموش نكنيد، واقعا” موثر است.
سعی کنید:
-در محل کار از پله ها بالا بروید.
-ماشین خود را دورتر پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید.
-صدای موسیقی را بلند کنید و حرکت های کششي و نرمشي انجام دهيد!

مقدار فشارخون خود را بدانید

اولین عدد که فشارخون سیستولی است ،حداکثر فشاری است که به علت انقباض قلب بر دیواره شريان ها ايجاد مي شود.معمولا”مقدار فشار خون سيستول بالاي ۹۰ ميلي متر جيوه و کمتر از ۱۴۰ ميلي متر جيوه ،به عنوان فشارخون طبيعي در بزرگسالان در نظر گرفته مي شود.
عدد پایین ترکه فشار خون دیاستولی است،مقداری است که فشارخون بين ضربان قلب و زمان استراحت قلب را نشان مي دهد .معمولا” مقدار فشارخون دياستول بالاي ۶۰ ميلي متر جيوه و کمتر از ۹۰ ميلي متر جيوه ،به عنوان فشارخون طبيعي در بزرگسالان در نظر گرفته مي شود.

فشار خون پایین یا هایپوتنشن چیست؟

همیشه فشار خون بالا خطرناک و نگران کننده نیست بلکه فشار خون پایین هم میتواند بسیار آسیب زننده باشد.

۱- افت فشار خون وضعیتی

ناشی از تغییر حالت ناگهانی است. برای مثال زمانی که به‌سرعت از موقعیت نشسته یا دراز کشیده به حالت ایستاده در می‎آیید ممکن است دچار این نوع افت فشار خون شوید.

۲- افت فشارخون بعد از غذا 

همان‌طور که از اسم این نوع کاهش فشار خون پیداست، پس از صرف غذا رخ می‌دهد.

۳- افت فشار خون باواسطه عصبی

فشار خون به‌عنوان عملی شناخته می‌شود که بین سیستم عصبی و سایر سیستم‌های بدن (نظیر هورمون‌ها و اندام‌های بدن) تعادل ایجاد می‌کند. افت فشار خون باواسطه عصبی زمانی رخ می‌دهد که یک ارتباط نادرست و غیرعادی بین قلب و مغز وجود داشته باشد.

خرید فشار سنج

قیمت دستگاه فشار

0
دیدگاه‌های نوشته